FAME står för Fettsyrametylester, Fatty Acid Methyl Esters och är en förnybar diesel som kan blandas i diesel eller ersätta diesel i dieselmotorer. FAME framställs vanligtvis ur olika vegetabiliska oljor. Vanligast i Sverige är RME, Rape seed Methyl Ester eller rapsmetylester, vilken framställs ur rapsolja som förestras med metanol. Det är sedan 2011 tillåtet att blanda i upp till 7 vol-% FAME i diesel oavsett miljöklass. Den FAME som används måste uppfylla kvalitetskraven i SS-EN 14 214:2012+A2:2019.
Kvalitet och kemi
Ren FAME har en densitet som är tyngre än diesel Mk 1, ca 884 kg/m3 vid 15C, ett kokpunktsintervall som liknar diesel, mycket hög flampunkt, men sämre köldegenskaper. Ren RME, B100 kan användas ned till cirka -15C utan risk för utfällningar. RME är ljusgul till grön i färgen.
FAME och dieselmotorer
Om din motor tidigare har körts på diesel så är det ingen skillnad att köra med upp till 7 vol-% FAME inblandning i drivmedlet. Upp till 7 vol-% FAME i diesel uppfyller svensk standard SS 15 54 35:2022 som tagits fram i samarbete med motortillverkare, myndigheter och drivmedelsbolag. Den som vill köra på ren FAME, B100, behöver ett fordon som uttryckligen godkänner användningen av detta.
Lagring
FAME är en produkt som är biologiskt nedbrytbar och därmed också lättare tillgänglig för mikroorganismer. Diesel med tillsats av biokomponent kräver större omsorg vid lagring då de också är vattenkänsligare än den rena dieseln. Vi rekommenderar att cisternen rengörs före första leverans av diesel med FAME. Använd alltid en cistern som är avsedd och godkänd för diesel.
Under inverkan av dagsljus/solljus kan FAME genomgå en oxidationsprocess som ger utfällningar. Därför skall cisternen, om den är av plast, vara mörkfärgad eller lagras mörkt så att bränslet skyddas mot ljus. Användning av icke godkända plastcisterner innebär alltid en risk att plasten löses upp av bränslet. Lagringstiden för diesel med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år. Även i en godkänd cistern måste dieseln lagras och hanteras rätt. Det bildas alltid kondensvatten genom att cisternen ”andas” in fuktig luft samt att cisternen utsätts för temperaturvariationer. Med ”inandningsluften” kommer också smuts och partiklar in i cisternen. Cisternen ska ha dräneringsmöjlighet. Se till att dränera den regelbundet. Förutom driftstörningar på fordonet kan vattnet orsaka rostangrepp i cisternen. Besiktiga cisternen och utrustningen enligt gällande lagstiftning.
Både drivmedelsindustrin och fordonsindustrin har gett ut rekommendationer för materialval i både tankar och bränslesystemkomponenter. Några av de metaller som kan katalysera, påskynda, oxidationen (nedbrytningen) av FAME är: zink, koppar, brons, mässing, tenn och bly.
Mikroorganismer
FAME kräver större omsorg vid lagring då det är vattenkänsligare än fossilt diesel. Därför är det viktigt att regelbundet dränera ut fritt vatten från lagringstank som innehåller diesel med inblandad FAME för att undvika tillväxt av mikroorganismer.
Biodiesel
Begreppet biodiesel används ofta för diesel med inblandning av upp till 7 vol-% FAME men också för ren FAME, B100 som finns på marknaden. Numera används begreppet biodiesel också för HVO. För att säkert veta vad som avses avråder Drivkraft Sverige från användningen av begreppet biodiesel som i många fall har flera betydelser.
Rapsolja
Vanlig oförestrad rapsolja uppfyller inte kvalitetskraven enligt SS-EN 14 214 och skall inte användas som diesel. Rapsoljan saknar nödvändiga dieselegenskaper och lämpar sig inte alls för en dieselmotor.