Traffic streaks on a busy French motorway

Framtidens drivmedelsbehov

AFRY har på uppdrag av Drivkraft Sverge tagit fram rapporten ”Framtidens drivmedelsbehov – en scenarioanalys av Sveriges drivmedels- och stationsnätverksutveckling 2025-2050”.

Analysen är uppbyggd efter tre scenarier som tillsammans utgör ett potentiellt spann för behovet av drivmedel i Sverige mellan 2025 och 2050. Scenarierna har utformats för att skapa ett relevant och realistiskt spann, utan att utgöra extremer.

Rapportens huvudslutsatser är att:

  • Vägtransporternas och arbetsmaskinernas totala drivmedelsbehov i termer av energi minskar med 20-40%, trots ökad fordonstillväxt, till följd av den energieffektivisering som elektrifieringen bidrar med samt energieffektivisering av fordonen
  • El förväntas vara huvudenergibärare för vägtransporter senast 2045 i samtliga scenarier med ca 50-60%
  • Behovet av el kommer att vara som störst i storstadsregioner och de södra delarna av landet, medan de norra delarna av Sverige och Gotland har störst behov av flytande drivmedel
  • Behovet av flytande drivmedel 2050 förväntas vara mellan 26-38% (12-21 TWh)
  • Alla fordonstyper kommer att behöva flytande drivmedel år 2050, störst behov kommer att finnas bland tunga lastbilar och anläggningsmaskiner
  • Minskningen av behovet av flytande drivmedel kan komma att påverka antalet stationer, samtidigt som behov av tillgänglighet kvarstår
  • Fredstida beredskapslager för flytande drivmedel reduceras i och med minskad nationell förbrukning, samtidigt som behovet av en tillgänglig och robust depåinfrastruktur ökar i och med Nato.

Ladda ned rapporten här