Debatt: Drivmedelsberedskapen måste samordnas nationellt
Debattartikel publicerad i Blekinge Läns Tidning den 22 juli 2025.
Utredningen om näringslivets försörjningsberedskap föreslog nyligen i sitt slutbetänkande att ett nytt system för försörjningsberedskapsavtal, F-avtal, införs i Sverige.
Avtalen ska säkerställa försörjningen av de varor och tjänster som behövs för att befolkningen ska kunna överleva vid fredstida krissituationer, höjd beredskap och krig. Avtalen kommer att innehålla känslig information och bör därmed enbart delas till ett fåtal aktörer.
Drivkraft Sverige är positiva till införandet av F-avtal men anser ur ett bränsle och drivmedelsperspektiv att:
- Det är av yttersta vikt att F-avtal för drivmedelsberedskapen skrivs på nationell framför regional och lokal nivå. Lokala och regionala avtal riskerar snarare att skapa otydlighet och ineffektivitet i drivmedelsberedskapen.
- Avtalen bör vara långsiktiga och omfatta driftstöd för bibehållen infrastruktur, lager- och produktionsförmåga, kompetens och upprätthållande av försörjningsförmåga.
- Avtalen bör ingås med så få myndigheter som möjligt. För bränsle och drivmedel bör det vara Energimyndigheten och Försvarsmakten. Vilket stärker samordningen för en sammanhållen drivmedelsberedskap.
Sveriges roll som transiteringsland inom NATO ställer krav på en robust infrastruktur som kan ta emot resurser från andra länder. Infrastrukturen måste därför anpassas till andra behov än de vi har nationellt under fredstid.
Även om raffinaderier, depåer och stationer befinner sig inom olika kommungränser så är de en del av ett sammanhängande system. Detta system ska försörja behov både inom och utanför Sveriges gränser.
Drivmedelsbehov som identifieras på lokal nivå för att dimensionera för höjd beredskap och krig bör därför omhändertas inom de nationella avtalen. Detta skapar även förutsättningar för tydlig prioritering och logistikplanering till exempel gällande vilka stationer som ska prioriteras och utrustas med reservkraftsförmåga. Systemet är stort och komplext vilket kräver nationell samordning under tydligt ledarskap av Energimyndigheten och Försvarsmakten.
Utan samordning och ledarskap riskerar återuppbyggande av totalförsvaret att försenas.
David Sällh, ansvarig Trygghetsfrågor, Drivkraft Sverige
Artikeln har även publicerats i:
– Nya Wermlands Tidningen den 28 juli 2025.
– Länstidningen Östergötland den 5 augusti 2025