Debatt: Långsiktighet behövs i klimatpolitiken

Debattartikel publicerad i Di den 28 augusti 2024

Drivmedelsbranschen är positiv till den nya reduktionsplikten, men efterfrågar långsiktighet och förutsägbarhet i regeringens klimatpolitik skriver Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige.

Drivmedelsbranschen i Sverige befinner sig mitt i en omställning och är på väg att fasa ut användningen av fossila drivmedel. Stora investeringar har gjorts i produktionsanläggningar för hållbara, förnybara biodrivmedel och publika laddstationer byggs i snabb takt. Branschens omfattande investeringar i omställningen baseras på att det finns en långsiktig klimatpolitik med tydliga, förutsägbara och teknikneutrala spelregler. Om dessa förutsättningar hela tiden förändras så finns det en risk att omställningen försenas och att den blir dyrare än nödvändigt för fordonsägarna, näringslivet och skattebetalarna. Regeringen beslutade förra året att den sänkta reduktionsplikten skulle gälla hela mandatperioden, vilket förändrade spelplanen för drivmedelsbolagen. Nu ändras spelplanen återigen. 

De höga drivmedelspriserna under 2022 – 2023 var ett bekymmer för svenska hushåll och företag och en anpassning av reduktionsplikten till omvärldsläget var därför motiverad. Men att sänka reduktionsplikten från 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin till sex procent för båda var en alldeles för stor sänkning för att Sverige ska kunna klara sina klimatmål och åtaganden, både nationellt och inom EU. Elektrifieringen av transportsektorn pågår, men inblandning av biodrivmedel genom reduktionsplikten är fortfarande ett verkningsfullt och nödvändigt styrmedel för att minska utsläppen från den befintliga fordonsparken med cirka fem miljoner fordon med förbränningsmotorer. 

Det är positivt att reduktionsplikten nu höjs och att el från publika laddstationer inkluderas för att uppnå ett mer teknikneutralt system. Att inkludera el har efterfrågats av drivmedelsbranschen och ligger i linje med kraven i det reviderade Förnybartdirektivet (REDIII). När el från de publika laddstationerna införs i reduktionsplikten behöver reduktionspliktsnivån höjas för att inte konkurrera ut biodrivmedel vilket annars skulle leda till en ökning av de fossila utsläppen. Det är därmed tveksamt om den föreslagna nivån på tio procent räcker för att Sverige ska nå sina ESR-åtaganden. Även om det finns viss möjlighet att med hjälp av flexibla mekanismer flytta utsläppsminskningar från den handlande sektorn eller öka inlagringen av koldioxid.

Mycket är ännu oklart kring regeringens förslag om ny reduktionsplikt, vilket återigen skapar ovisshet för drivmedelsleverantörerna, -producenterna och laddoperatörerna. Regeringen bör därför skyndsamt ge besked kring utformningen av den nya reduktionsplikten så branschen får tid att anpassa sig till de ändrade förutsättningarna. Vi välkomnar en dialog med regeringen och Sverigedemokraterna om hur vi tillsammans kan minska utsläppen inom transportsektorn som både minskar de fossila utsläppen och stärker Sveriges konkurrenskraft. 

Det är dags att ersätta de tvära politiska kasten med ett långsiktigt, teknikneutralt och EU-anpassat styrmedel som ger förutsägbarhet och kan leverera kostnadseffektivt över tid. 

Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige

Fler nyheter

Fler nyheter
Fler nyheter