Trafikverket bekräftar: reduktionsplikt på 10% räcker inte för att nå ESR-betinget
Trafikverket har i dag släppt Vägtrafikens utsläpp 2024. Där konstateras att vägtrafikens utsläpp ökade med 18 procent 2024 jämfört med 2023 och att ESR-betinget inte nås utifrån nuvarande referensscenario med en reduktionsplikt på 10 procent. Enligt scenariot skulle reduktionsplikten behöva höjas någon procentenhet ytterligare för att klara ESR. Trafikverket konstaterar också att i lågelektrifieringsscenariot blir utsläppsgapet större. Detta skulle kräva ytterligare höjning av reduktionsplikten. Vidare förutsätts i samtliga scenarier en fortsatt försäljning av höginblandade biodrivmedel.
Drivkraft Sverige anser i dagsläget att:
- Reduktionsplikten skulle behöva höjas till närmare 15 procent för att ESR-betinget ska nås.
- Utan en separat marknad för höginblandat behöver reduktionsplikten höjas till närmare 20 procent.
Under dessa förutsättningar delar Drivkraft Sverige Trafikverkets slutsats att Sveriges ESR-åtagande är inom räckhåll.