Uppföljning av åtaganden för enklare elbilsladdning

I maj 2022 presenterade Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden en överenskommelse för enklare snabbladdning med kortbetalning. En uppföljning visar nu att samtliga laddoperatörer bakom överenskommelsen uppfyller åtagandena. Det är en viktig milstolpe i arbetet med att underlätta för snabbladdning i Sverige.

Åtagandena i överenskommelsen som tecknades förra året innebär att kunder ska kunna snabbladda på ett enkelt sätt, och betala med kort, utan att vara avtalskund. 15 laddoperatörer står bakom åtagandena i överenskommelsen.

Majoriteten av berörda laddstationer uppfyllde åtagandena redan från start. Däremot fanns det några laddstationer som behövde uppdateras under hösten 2022. En uppföljning som de tre branschorganisationerna genomfört efter årsskiftet visar att alla laddoperatörer som står bakom överenskommelsen nu uppfyller åtagandena.

  • Vi är fortfarande i ett tidigt skede i utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Åtagandena är inte lösningen på allt, med de visar vad som gäller här och nu, vilket ger en tydlighet för en kund på långresa att man ska kunna stanna och ladda på ett enkelt och säkert sätt, säger Thomas Schölin, vice vd på Drivkraft Sverige.
  • Många aktörer expanderar nu sina nätverk med laddstationer i snabb takt men det arbetas också mycket med att utveckla och förbättra laddtjänsterna. Mycket har hänt bara det senaste året och jag är säker på att vi kommer att se en fortsatt snabb utveckling när det gäller kundupplevelsen vid laddning de kommande åren, säger Martin Olin, ansvarig för e-mobilitet på Energiföretagen Sverige.
  • Vi ser överenskommelsen som ett bra exempel på att marknadsaktörer kan identifiera branschgemensamma utmaningar och tillsammans ta fram lösningar. Vi kommer nu se över vilka andra områden inom laddning som skulle kunna vara aktuella för gemensamma initiativ och riktlinjer säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

I korthet innebär åtagandena:

  1. Elbilskunder ska kunna ladda vid en publik laddstation, utan att det föregåtts av avtalstecknande, och betala med betal- eller kreditkort. Elbilskunden erbjuds att antingen betala fysiskt eller digitalt (till exempel via QR-kod till hemsida eller i app).
  2. Vilket enhetspris som gäller för laddning ska vara tydligt och lättillgängligt för elbilskunden innan laddning påbörjas. Enhetspriset visas digitalt på laddstationen eller i det digitala prisgränssnittet med tydlig hänvisning på laddstationen.
  3. Priset för laddningen anges i huvudregel per kWh. Minutavgift kan tillkomma för att minimera risken för köbildning samt optimera laddning för kund.

Följande laddoperatörer står bakom åtagandena:

  • Circle K
  • E.ON
  • Gävle Energi
  • Göteborg Energi
  • Ionity
  • Mer
  • Mälarenergi
  • OKQ8
  • Pay N Charge
  • Preem
  • Recharge
  • Skellefteå Kraft
  • ST1
  • Vattenfall InCharge
  • Virta

Länk till överenskommelsen (pdf)

Vi välkomnar fler laddoperatörer till överenskommelsen! Kontakta oss vid intresse att ställa sig bakom åtagandena eller vid frågor.

Thomas Schölin
Vice vd på Drivkraft Sverige
thomas.scholin@drivkraftsverige.se

Martin OIin
Ansvarig e-mobilitet på Energiföretagen Sverige
martin.olin@energiforetagen.se

Mattias Bergman
Vd på Mobility Sweden
mattias.bergman@mobilitysweden.se

Fler nyheter

Fler nyheter
Fler nyheter